Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo. Prawdziwy  Saab, kanciasty i graniasty

W momencie premiery Saab 900 był jedynym pojazdem benzynowym w Europie seryjnie wyposażanym w turobospreżarkę. Kombinacja nowoczesnej techniki z raczej staroświeckim wyglądem zewnętrznym.

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo, wyprodukowany przez producenta samolotów i aut Svensca Aeroplan Aktiebolaget (Saab) ze szwedzkiego miasta Trollhättan, kosztował w Niemczech w roku 1979 30.000 marek! Taka suma wiele wtedy znaczyła. Był to najdroższy na rynku samochód z silnikiem czterocyllindrowym. Żaden inny jednak nie miał tak bogatego wyposażenia jak panoramiczna szyba przednia, filtr przeciwpyłkowy i elementy bezpieczeństwa pasywnego. Wszystko to tworzyło oryginalną miksturę, która jednak nie każdemu musiała przypaść do gustu.

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

To co dla jednych jest smakiem dla innych jest jarmarkiem. Za 30.000 marek można wtedy było kupić porządnego Mercedesa 280 z wtryskiem albo sportowe BMW 528i. Obydwa te auta oprócz dużej porcji prestiżu miały również po2 cylindry wiecej w silniku i solidny układ sedana.

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo napędzany był na przednią oś silnikiem z turbodoładowaniem o mocy 145 KM.

Silnik pracuje bardzo spokojnie i rozwija pokaźną moc jednak nie należy do oszczędnych. Przy szybkiej jeździe spalanie rzędu 15 i więcej litrów na 100 km jest normą.

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo wyposażony jest w w 4 hamulce tarczowe, boczną ochronę zderzeniową w drzwiach, wspomaganie i ogrzewane fotele.

Od roku 1984 na rynek weszła wersja Saab 900 Turbo 16 S.  Ze spoilerami i 4 zaworami na cylinder.  Wspólnie z wprowadzonym w roku 1982  systemem APC (Automatic Performance Control) – czyli elektronicznym sterowaniem doładowaniem, który umożliwiał wyższe sprężanie- nowy Saab 900 osiągał moc  175 KM.

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

20 procent większy moment obrotowy i prędkość maksymalna 210 km/h to wynik tych zmian. Saab 900 Turbo 16 S rozpędzał się do  100 kmh w 8,7 sekundy. Zmniejszyło się zarazem spalanie dzięki zastosowaniu chłodnicy powietrza. Nie zmniejszyła się niestety cena Saaba, który kosztował wtedy aż  43.500 marek.

Od roku 1980 dostępna była także konserwatywna w wyglądzie wersja sedan, która posłużyła za bazę do budowy najpiekniejszego Saaba wszechczasów czyli Saaba 900 Cabrio. Auto na export – budowane w mroźnym Trollhättan, a jeżdzące przede wszystkim w słonecznej Kalifornii.  Prawdziwy fan Saab kupuje albo Saab 900 Combi Coupé albo Cabrio -auto dla lekarza, adwokata i architekta. Aby tylko wyróżnić się z tłumu….aż do końca.

Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo

Koniec przyszedł dosyć szybko. W roku 1992 budowano już wyłącznie wersję Saab 900 CC i Cabrio. Rok później z taśm zjechał ostatni egzemplarz pierwszej generacji Saaba. Jego następca Saab 900 Turbo II, był już bardziej Oplem niż Saabem.

Historia modelu Saab 900 Turbo.

W roku 1968 szwedzki producent samolotów Saab zaprezentował model samochodu o nazwie 99 – było to trzecie auto tej firmy od czasu uruchomienia przez nią produkcji samochodów w roku 1947. W przeciwieństwie do garbatych poprzedników Saaba 92 i Saaba 96, pod maską Saaba 99 nie terkotał jakiś trzycylindrowiec czy zabytek rodem z  Forda V4 ale nowoczesna jednostka rzędowa czterocylidrowa.

Saab 900 Turbo silnik

Saab 900 Turbo silnik

Od roku 1978 dołączono turbosprężarkę, i Saab stał się pierwszym producentem seryjnie turbodoładowanych czterocylindrowych limuzyn na świecie. Z modelu 99 powstał model Saaba 900 Turbo, z nieco większym nadwoziem i większym odstępem między osiami – ale wciąż z legendarnym dwulitrowym silnikiem turbo. Saab 900 Turbo produkowany był początkowo jedynie w wersji hatchback z dwoma lub czterema drzwiami a od roku 1980 także jako sedan, zaś od roku 1986 jako Cabrio.

Saab 900 Turbo Cabrio

Saab 900 Turbo Cabrio

Wzrastała moc silnik dzieki chłodnicy powietrza sprężarki i technice czterozworowej z początkowych 145 na 150 i 175 KM. Nie zmniejszyła się trwałość mocniejszych silników, wymagającuch jednak pielęgnacji i właściwego używanie turbosprężarki. Modelem 900 Saab spozycjonował się na rynku samochodów jako typowy producent aut z turbodoładowaniem. Wizerunek ten pozostał przy tej marce aż do przejęcia jej przez koncern GM i zakończenia produkcji Saaba 900 Turbo pierwszej generacji w roku 1993.

Dane techniczne i ceny wersji Saab 900 Turbo

Model Saab 900 Turbo Saab 900 Turbo 16 S
Cylindry 4 4
Przygotowanie mieszanki paliwowej K-Jetronic K-Jetronic
Pojemność 1985 cm³ 1985 cm³
Moc (obroty) 145 KM 175 KM
0-100 km/h 10,3 s 8,7 s
Skrzynia biegów
4-biegowa 5-biegowa
Vmax 198,8 km/h 210 km/h
Dł./Szer./Wys. 4739/1690/1420 mm
Odstęp osi 2525 mm
Opony 180/65 HR 390 195/60 VR 15
Cena nowego auta w Niemczech w momencie wprowadzanai na rynek
29.950 marek  (5-drzwiowa) 43.500 marek
Ilosc wyprodukowanych egzemlarzy
928.667
Saab 900 Turbo używany wnętrze

Saab 900 Turbo używany wnętrze

źródło:Auto Bild