Pasek rozrzadu

Pasek rozrządu

Fatalne skutki zerwania paska rozrządu

Zdarza się to niestety bardzo często. Nawet solidne silniki potrafią w ciągu kilku sekund zamienić się bezużyteczny złom, z powodu awarii bardzo prostego elementu – paska rozrządu. Szkody spowodowane zerwaniem paska rozrządu są dyżurnym tematem narzekań wielu kierowców . W samochodzie naszego współpracownika także do tego doszło, przy stanie licznika 105.000 kilometrów jego Golfem gwałtownie rzuciło a z przodu auta dochodziły nieprzyjemne dźwięki. Zerwał się pasek rozrządu. Auto potoczyło się jeszcze kilkanaście metrów i zatrzymało się na dobre. W tak zwanym “polu” i w czasie ulewnego deszczu.

Pasek rozrzadu Golf

Pęknięty pasek rozrządu Golf

Najbardziej przykre: umówiona wizyta w ASO miała mieć miejsce w przyszłym tygodniu, do zalecanego przebiegu, przy którym należało wymienić pasek rozrządu brakowało jeszcze jedynie 15.000 kilometrów. Za późno. Teraz przyjdzie jeszcze wymienić głowicę silnika. Dla mechaników Volkswagena to chleb codzienny, takiego typu naprawy zdarzają się bardzo często.

Pasek rozrzadu wymiana

Pasek rozrządu wymiana

Zasadniczo nie ma 100-procentowej ochrony przed zerwaniem się paska rozrządu. Z opinii czytelników wiemy, że paski pękają nawet w drodze z ostatniego przeglądu do domu.  Także autoryzowane stacje nie są w stanie rozpoznać aktualnego stanu paska rozrządu. Często bowiem pasek rozrządu nie pęka z powodu zewnętrznego uszkodzenia a powodem są inne wewnętrzne agregaty silnika. Na przykład pompa wodna. Koło zębate nie obraca się właściwie i pasek rozrządu pęka. Podobnie bywa w przypadku niewłaściwego napięcia paska rozrządu.  Wtedy pasek rozrządu może przeskoczyć o kilka ząbków, czego rezultatem jest poważne uszkodzenie całego silnika.

Pasek rozrzadu awaria

Pasek rozrządu awaria

Reakcja producentów aut jest następująca: zalecają oni skracanie okresów wymiany paska rozrządu. Tak jak Opel, który zredukował okres wymiany ze 120.000 do 60.000 kilometrów.  Także w aktualnym Volkswagenie Golfie TDI wymiana paska rozrządu powinna się odbywać już przy 60.000 kilometrów.  Dlatego przy kupnie używanych samochodów warto poprosić o pokazanie ostatnich rachunków z warsztatu.

Po co jednak w ogóle istnieją okresy wymiany pasków rozrządu skoro pękają one praktycznie w dowolnym momencie? Czy te okresy to jedynie mgliste wyobrażenia producentów. Tak właśnie często się wydaje. Z prawnego punktu widzenia oznaczają one jedynie moment, w którym najpóźniej należy wymienić pasek rozrządu, jednak nie oznaczają uprawnień gwarancyjnych.

Kiedy skończy się gwarancja na nowy samochód pozostaje jedynie nadzieja na ugodę. Pełną ochronę zapewnia jedynie wymiana pasku rozrządu przed jego uszkodzeniem. Nie jest to tanie, ale kosztuje mniej niż nowy silnik.  W przyszłości producenci chcą w większym stopniu stosowań łańcuchy rozrządu, tak jak w przyszłej generacji Volkswagena Golfa.  Ale łańcuch rozrządu także nie jest gwarancja bezstresowej jazdy. Silniki Volkswagena VR6 maja łańcuchy rozrządu i mimo tego masę problemów. Zawodzą tam masowo napinacze łańcucha rozrządu.

Jeżeli pasek rozrządu zerwie się w czasie gwarancji, to koszty z tym związane pokrywa dealer lub importer. Jeżeli gwarancja już się skończyła to sprawa jest bardziej skomplikowana. Producent spełnia swoje zobowiązania dotyczące poinformowania klienta o wymaganych okresach wymiany paska rozrządu i tu jego rola się kończy. Klient może liczyć jedynie na dobrą wole producenta czy dealera i ugodę.

Pasek rozrzadu tdi

Pasek rozrzadu tdi

Pasek rozrządu a łańcuch rozrządu

Pasek rozrządu- jest tani i pracuje bardzo cicho. Z tego powodu można go odnaleźć w 75% wszystkich silników w Europie.  Składa się on z warstwy elastycznej, pod nią znajduje się gruba na  15 do 20 milimetrów warstwa włókna szklanego. Po obu zewnętrznych stronach pasek rozrządu wyłożony jest mieszanką gumową z bardzo wytrzymałych polimerów. Nad zębami paska rozrządu umieszczona jest nylonowa tkanina. Cały pasek produkowany jest w procesie wulkanizacji.

Istnieją duże różnice w profilach zębów. Pierwsze paski rozrządu miały ząbki w kształcie trapezów, ząbki w silnikach benzynowych były mniejsze niż w silnikach dieslowskich. Dzisiaj prawie wszystkie paski rozrządu maja ząbki w kształcie łukowatym HTD-Profil (High Torque Drive). Wielkość ząbków w silnikach benzynowych i dieslowskich jest taka sama.  Pasek rozrządu musi być wymieniony natychmiast kiedy z silnika wycieka olej pasek.  Zaoliwiony pasek rozrządu może przeskoczyć -  co oznacza pewną śmierć dla każdego silnika.

Lancuch rozrzadu

Lancuch rozrzadu

Łańcuch rozrządu Wałek rozrządu w głowicy silnika zajmuje się utrzymaniem właściwego sterowania regularnym otwieraniem i zamykaniem się zaworów silnika. Ważne jest bardzo dokładne przestrzeganie tych okresów. Zamiast paska rozrządu z tworzyw sztucznych może być w tym celu użyty stalowy łańcuch, który laikowi przypomina zwykły łańcuch rowerowy. Łańcuch rozrządu łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Często są do łańcucha rozrządu podłączone również inne części silnika takie jak pompa oleju i pompa wody czy pompa wtryskowa. Napinacze łańcucha rozrządu są odpowiedzialne za w jego właściwe napięcie. Poprzez zużycie i wysokie temperatury łańcuch rozrządu z czasem się wydłuża i bez odpowiedniego napinania mógłby przeskoczyć powodując uszkodzenie silnika.  Zalety łańcucha rozrządu względem paska rozrządu to: większa trwałość i mniej zajmowanego miejsca. Wady: łańcuch rozrządu jest droższy i bardziej hałaśliwy niż pasek rozrządu.

Okresy wymiany elementów rozrządu w samochodach Audi

Okresy wymiany elementów rozrządu w samochodach Ford

Okresy wymiany elementów rozrządu w samochodach Citroen

Producent Okres wymiany paska rozrządu (km/lata)
Alfa/Fiat/Lancia 120.000/5 lat
Audi
A2 90.000 km
A3/A4/A6 90.000/180.000 km¹
A8/S3 120.000 km
A8 W8 Łańcuch
TT 120.000/180.000 km¹
Citroën 120.000 km
silniki HDi 160.000 km
Xsara Coup VTS 16V 80.000 km
Daihatsu 100.000 km/5 lat
Daewoo
Nexia/Espero/Kalos 60.000 km/4 lata
Matiz/Lanos/Nubira 90.000 km/6 lat
Rezzo/Leganza 90.000 km/6 lat
Ferrari co 20.000 km
Ford
Galaxy 1.9 TDI 60.000 km/5 lat
wszystkie Fordy Fiesta/Ford Focus benzyna i diesel 160.000 km/10 lat
Fiesta diesel 240.000 km/10 lat
Honda do 98 100.000 km/5 lat
od 99 120.000 km/8 lat
CRX 100.000 km/5 lat
HR-V od 99 120.000 km/8 lat
Jazz do 00 100.000 km/5 lat
Stream 1.7 od 01 120.000 km
Hyundai 90.000 km/5 lat
Terracan 2.0 CRDi 120.000 km/8 lat
Accent/Matrix 120.000 km/8 lat
Kia 90.000 km
Mazda 100.000 km
Mazda6 diesel 120.000 km
Mitsubishi 90.000 km/6 lat
Nissan 90.000 km/4 lata
Micra K 10 (benziner) 60.000 km/4 lata
Micra K 11 (diesel) 120.000 km/5 lat
Opel
rocznik 2001 wszystkie silniki 120.000 km/8 lat
* rocznik 2002 wszystkie silniki 60.000 km/4 lata
* rocznik 2003 wszystkie silniki 120.000 km/8 lat
Peugeot 120.000 km
HDi od 98 160.000 km
Renault 120.000 km/5 lat
Diesel 1.9 cTi 75.000 km
Diesel 3.0 dCi 200.000 km
Rover MG 70.000-150.000, zależnie od silnika*
Saab
900 94-98 50.000 km
³ 900 97 90.000 km
³ 95 od 98 80.000 km
³ 95 diesel od 02 190.000 km
³ Seat SDI/TDI co 60.000 km
Benzynowy co 180.000 km razem z napinaczami
Skoda
Benzynowy 90.000-180.000 km, zależnie od silnika
Diesel 60.000-90.000 km
Wyjątek: Felicia raz w roku
Wszystkie diesle z wtryskiem 90.000 km razem z napinaczem
Wyjatek Fabia PD od 05/02 150.000 km
Subaru
Legacy, Outback Forester Impreza do 02 100.000 km/5 lat
od 03 105.000 km/7 lat
Justy 90.000 km/5 lat
Suzuki
Alto/Jimny Cabrio/Swift 105.000 km
Vitara/Samurai diesel 80.000-150.000 km, zależnie od silnika
Toyota
diesel 2.0 Corolla/Avensis 105.000 km
RAV4/Avensis Verso 105.000 km
Landcruiser 150.000 km
Volvo 160.000 km
S40/V40, benzynowy-bezp.wtrysk. 90.000 km
VW
diesel Sharan 1.9 DI 60.000-90.000 km, zależnie od silnika
T3/T4/LT 120.000/100.000 km, zależnie od silnika
benzynowy Golf IV/Bora/Beetle 180.000 km
Passat 1.8/ 2.0 120.000-180.000 km, zależnie od silnika i rocznika
Sharan 180.000 km
* BMW, Jaguar, Mercedes, Smart, Porsche i Land Rover używają wyłącznie łańcuchów rozrządu. ¹ zależnie od wariantu silnika, ² dodatkowe sprawdzenie wg książki serwisowej, ³ dodatkowa wymiana wg książki serwisowej , * UWAGA: wiele wyjątków w zależności od rodzaju silnika

Tomasz Sadowski