Coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji gazów cieplarnianych czy tlenków azotu spowodowały, że dziś inżynierowie zatrudnieni przez samochodowe koncerny mają trudne zadanie, jak pogodzić sprzeczność, czyli niskie zużycie paliwa, z osiągami oraz z wysoką trwałością.

diesel czy hybryda

Jeszcze niedawno wiele z silników produkowanych przez niemal wszystkich producentów gwarantowało bezproblemową eksploatację przez setki tysięcy kilometrów. Dotyczyło to zwłaszcza jednostek zasilanych olejem napędowym. Jednak downsizing, bez którego trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesny silnik diesla, spowodował, że żywotność tych silników uległa ogromnemu skróceniu. Awarie turbosprężarek czy wtryskiwaczy to dziś niemal codzienność właścicieli diesli o przebiegu przekraczającym sto tysięcy kilometrów. I w przypadku kosztownych napraw niskie zużycie paliwa nie zagwarantuje, że uzyskane dzięki temu oszczędności zwrócą się podczas kilkuletniej eksploatacji. Nowoczesny motor wysokoprężny coraz częściej tożsamy jest z wysokimi kosztami utrzymania.

Może napęd hybrydowy…


Alternatywą dla nowoczesnych i kapryśnych diesli są jednostki hybrydowe. Technologia ta polega na połączeniu większego silnika spalinowego (najczęściej zasilanego etyliną) z mniejszą jednostką elektryczną. Moc silnika konwencjonalnego uzyskiwana jest z paliwa kopalnego, natomiast silnik elektryczny działa dzięki odzyskiwaniu energii zużywanej podczas hamowania. I te dodatkowe kilkanaście czy kilkadziesiąt koni mechanicznych, które magazynowane są w specjalnie dostosowanych akumulatorach, wpływa na zwiększenie osiągów przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa. W produkcji jednostek hybrydowych specjalizują się przede wszystkim japońscy wytwórcy. Jest to o tyle ważne, że wciąż samochody z tego kraju są uznawane za najbardziej dopracowane i najmniej awaryjne. Stąd wybór samochodu hybrydowego zaprojektowanego przez japońskich inżynierów nie jest związany z ryzykiem. Więcej, Honda w swoich modelach hybrydowych dostępnych na polskim rynku (Jazz Hybrid — auto klasy B, i Insight — pełnowymiarowy kompakt), zapewnia aż pięcioletnią gwarancję na system hybrydowy.

Koszty

Eksploatacja współcześnie zaprojektowanego samochodu często nie należy do tanich. Systemy, takie jak downsizing, są wciąż niedopracowane i nie gwarantują bezawaryjnej eksploatacji. Mimo to nie należy spodziewać się, aby koncerny samochodowe zrezygnowały z tej nowoczesnej i wymuszonej ekologicznymi przepisami koncepcji. Należy mieć nadzieję, że z czasem nowe samochody będą mniej awaryjne, mimo że wciąż pozostaną ekonomiczne i ekologiczne. Rozwiązanie znane przede wszystkim z aut zaprojektowanych przez Japończyków — napęd hybrydowy — w naszym kraju nie może liczyć na większą popularność. Ograniczeniem są i koszty wytwarzania, i wysokie podatki, jakimi obciążane samochody spoza europejskich fabryk. Ponadto w naszym kraju właściciele bardziej przyjaznych środowisku samochodów hybrydowych nie mogą liczyć ani na ulgi podatkowe, ani na bezpłatne parkowanie w centrach metropolii — co jest normą w wielu krajach.

Więcej o technologii hybrydowej pod linkiem http://honda.pl/pl/samochody/modele/modele-hybrydowe.html

Tomasz Sadowski