Wymiana paska rozrządu i pompy wody w samochodzie Honda Civic Hatchback EG4 z roku 1992 silnik MPFI (D15B7) moc 101 KM.

Poniższy tekst nie jest instrukcją lecz zapisem wydarzenia i nie ma na celu nakłonienia nikogo do samodzielnej wymiany rozrządu. Wręcz przeciwnie. Po zapoznaniu się z poniższym tekstem powinieneś stwierdzić, że to zbyt upierdliwe, żeby było zabawne (o ile babranie się w smarach w ogóle może być zabawne z jakiekolwiek mentalnie zdrowej perspektywy) i odstawić swój samochód do mechanika. Niech on się babrze

Najpierw zdejmujemy z akumulatora kabel minus.
Odpinamy kable zapłonowe.

Luzujemy śruby pokrywy zaworów Hondy Civic. Pokrywa z pewnością od razu nie puści, więc zdejmujemy pokrywę podważając ją ostrożnie płaskim śrubokrętem.

2 albo 3 śruby 10tki podtrzymują osłonę paska rozrządu. Zdejmujemy ją.

Odkręcamy również śrubę znajdującą się pod chłodnicą i spuszczamy płyn chłodniczy.

Żeby płyn ściekał szybciej uchylamy górny dekiel, żeby powietrze miało dostęp. Oczywiście silnik Hondy Civic powinien być zimny, żebyśmy nie poparzyli sobie palców gorącym płynem.

Jeżeli nasz Honda posiada wspomaganie kierownicy, także musimy je odłączyć. Są tutaj 4 śruby przytrzymujące. Pamiętajcie, żeby zostawić przewody przy wspomaganiu!

Następny krok: Jeżeli macie klimatyzację, to koło paska i pasek klinowy trzeba zdjąć. Trzeba odkręcić śrubę 10tkę uchwytu i śrubę 14tkę trzymającą koło i pasek. Potem jeszcze 2 śruby 10tki trzymające sprężarkę klimatyzacji.

Zdejmujemy również pasek alternatora. Odkręcamy śrubę 12tkę trzymającą alternator. Potem możemy przesunąć alternator i poluzować i zdjąć pasek.

Teraz przychodzi czas na walkę z kołem paska rozrządu.

Przechyl samochód na lewo i zdejmij koło.

1

Potrzebne będą męskie narzędzia … klucz grzechotka z możliwie dużą dźwignią.

2

Najpierw próbowaliśmy z kluczem pneumatycznym, ale nawet wtedy śruba nie chciała ustąpić.

W końcu znaleźliśmy rozwiązanie:

Odkręciliśmy osłonę skrzyni biegów pod samochodem, która osłania również koło zamachowe.

3

4

5

Potem włożyliśmy DUUUUŻY śrubokręt między zęby koła zamachowego. Nasz jak widać mimo to był trochę za mały i trochę się przesuwał, ale w końcu się udało.

6

dalej postępujemy tak: jeden trzyma mocno śrubokręt a drugi w tym czasie odkręca śrubę koło paska rozrządu.

Uważajcie na spinkę śruby koła paska rozrządu, trzeba ją potem koniecznie włożyć z powrotem.

trzeba zdjąć mocowanie silnika po stronie kierowcy, bo inaczej nie zdejmiemy paska.

Musicie pomysleć jak na ten czas podeprzeć silnik. My skorzystaliśmy z

7

dużego trzonka od młota jako podpórki. Można też użyć deski albo pieńka. Trzeba tylko uważać, żeby powierzchnia podparcia nbyła możliwie duża, bo możemy uszkodzić wannę olejową.

U nas wyglądało to tak!

Teraz odkręcamy śrubę 17tkę trzymającą silnik.

8

Żeby zdjąć osłonę rozrządu odkręcamy pozostałe 5 śrub 10tek.

Następny w kolejce jest napinacz paska rozrządu. W Hondzie Civic i Hondzie CRX trzymany jest on śrubą 14tką.

Teraz możemy zdjąć pasek rozrządu i koło wałka rozrządu i w końcu zdjąć również stary pasek rozrządu.

Teraz demontujemy pompę wody. Trzeba odkręcić 4 śruby 10tki. Zanotujcie, która jest skąd bo są różnej długości.

Na koniec jeszcze jedna śruba 14tka, która trzyma również alternator.

teraz możecie założyć nową pompę wody.

Ścigamy pasek rozrządu i nakładamy nowy napinacz paska.

UWAGA! Teraz trzeba nastawić rozrząd.

Wałek rozrządu powinien być w pozycji takie, że napis UP jest na górze.

Załóżcie pasek rozrządu i zakręćcie pokrywę.

Koło paska rozrządu można znowu zamocować. Pamiętajcie o spince! Nie zaciągajcie jeszcze za mocno śruby, tylko tak, żeby można było obrócić silnik.

Zakładamy koło tak, żeby biała kreska zgrywała się ze znakiem na pokrywie.

Koło wałka rozrządu powinno być w pozycji UP.

Teraz zakładamy pasek. Pamiętajmy przy tym, żeby pokrywały się znaczniki na kole wałka rozrządu i kole paska rozrządu.

Za pomocą klucza dynamometrycznego zakręcamy śrubę rozrządu na 181 Nm.

Teraz przykręcamy na powrót wspomaganie, sprężarkę klimatyzacji, alternator i górną osłonę.

Zakładamy pokrywę zaworów, przyłączamy kable zapłonowe i kabel minus do akumulatora.

Sprawdzamy jeszcze raz czy wszystkie śruby są na swoim miejscu i dokręcone.

Przykręcamy śrubę korka chłodnicy. Wlewamy płyn chłodniczy. Dekiel chłodnicy na razie zostawiamy otwarty.

Uruchamiamy silnik i rozgrzewamy go. Płyn chłodniczy cyrkuluje w układzie wypychając powietrze które uchodzi poprzez dekiel, który pozostawiliśmy otwarty.

Zakręcamy dekiel i w ten sposób kończymy wymianę paska rozrządu i pompy wody w Hondzie Civic.

Całość instrukcji  oczywiście bez gwarancji. U nas zadziałało a ciebie może nie zadziałać.

Autor: mit freundlicher Genehmigung von Max-boT

Tomasz Sadowski