Mazda 323

Mazda 323

Mazda 323 – solidność i bezpieczeństwo

Nadwozie i silnik

Nabywca używanego samochodu może się cieszyć, bo kupując Mazdę 323 otrzymuje solidne auto klasy Golfa za przystępną z reguły cenę.  Co prawda utrata wartości jest w przypadku Mazdy 323 i Volkswagena Golfa  prawie identyczna, bo Mazda 323 F  2.0 DITD 100 KM z roku 2001 jest  tylko o kilka tysięcy tańsza niż porównywalny Golf TDI. Ale kilka tysięcy w przypadku używanego auta to mocny argument.

Nawet mając Mazdę 323 nie będziemy zupełnie wolni od zmartwień. Najwięcej kłopotów sprawiają rdzewiejące brzegi blach. Tak jak wszystkie Mazdy produkowane w latach 1998 – 2003, także Mazda 323 ma tendencję do rdzewienia nadwozia. Rdzawe ślady wyglądają groźnie, ale nie są wielką tragedią. Można je usunąć za pomocą gruntownego mycia na gorąco, dostępnego na każdej stacji benzynowej z myjnią.

Mazda 323 rdza

Mazda 323 rdza

Pozostaje jeszcze wybór odpowiedniego silnika dla Mazdy 323: diesel o mocy 71 KM  jest zdecydowanie zbyt słaby, godny polecenia za to jest diesel z bezpośrednim wtryskiem DITD o mocy 100 KM. Dobry dla Mazdy 323 jest również silnik benzynowy o mocy 88 KM, bo słabszy benzyniak o mocy jedynie 73 KM też jest niewiele warty.

Mazda 323 silnik

Mazda 323 silnik

Mazda 323 – historia modelu, słabe strony

Historia modelu 8/98 wprowadzenie Mazdy 323 na rynek. Silniki benzynowe o mocy od 54 kW/73 KM do 84 kW/114 KM, i diesle o mocy 53 kW/71 KM i 66 kW/90 KM. Nadwozie: hatchback i sedan, jeszcze bez kombi w ofercie

Mazda 323 tył

Mazda 323 tył

10/00 wprowadzenie silnika dieslowskiego DITD z bezpośrednim wtryskiem o mocy 74 kW/100 KM i pojemności 2 litrów, nowe silniki benzynowe o mocy 53 kW/73 KM, 72 kW/98 KM i 96 kW/131 KM

3/03 przedstawienie wersji studyjnej Mazdy MX Sportif, która ma zastąpić Mazdę 323

9/03 Model Mazda 323 zostaje zastąpiony modelem Mazda3

Mazda 323

Mazda 323

Słabe strony Mazdy 323 • układ wydechowy jest podatny na korozję • zabezpieczenie antykorozyjne jest różnej jakości, najczęściej występuje rdza na kantach blach, często rdzewieją osie i śruby. Nie wygląda to pięknie, ale nie stwarza wielkich problemów. W takich przypadkach polecane jest położenie dodatkowego zabezpieczenia antykorozyjnego. Mocno rdzewieją również tarcze hamulcowe jeżeli auto rzadko jeździ • inną dość powszechną usterką w Maździe 323 jest sklejanie się tarczy sprzęgła • po około  70.000 kilometrów trzeba zainteresować się stanem zużycia resorów Mazdy 323

Mazda 323 rdza na układzie wydechowym

Mazda 323 rdza na układzie wydechowym

Ocena Mazdy 323: W testach mazda 323 tradycyjnie już zajmuje czołowe miejsca wśród samochodów używanych ze swojego rocznika. Ostatnie modele produkowane od roku 1998 mają właściwie tylko jeden niewielki mankament: tarcze hamulcowe.

Polecana wersja to: Mazda 323 z silnikiem benzynowym o mocy 65 kW/88 KM

Spalanie testowe: Dane producenta 7,3 litra, testowe spalanie 8 litrów na 100 kilometrów

Źródło:Auto Bild